EFQM
Het EFQM-model is een wereldwijd erkend kader dat organisaties ondersteunt in kwaliteitsverbetering.
Charlotte Gowie
Medewerkster Financiële duurzaamheid en Innovatie 02 536 19 28 contacteerHet EFQM-model en de ngo-sector
Op de algemene vergadering van ngo-federatie werd in juni 2011 een resolutie aangenomen die de leden opriep tot een formeel engagement ten aanzien van EFQM.
Dit engagement bestond erin om:
- het EFQM-model te gebruiken als referentie voor kwaliteitsverbetering
- kwaliteitsverbetering in de organisatie in te ploegen via een opstap met een zelfevaluatie en/of (al dan niet officiële) EFQM-certificering/erkenning
In 2017 heeft de raad van bestuur gekozen voor een meer open benadering inzake kwaliteit om zo beter te kunnen inspelen op de noden en verwachtingen van de leden. Ook andere manieren en methoden om te werken aan kwaliteit worden sindsdien volop aangemoedigd.
Structuur van het EFQM 2020-model
Het EFQM-model wordt gebruikt om de realiteit van je eigen organisatie af te toetsen aan een ideaal. De spiegel die het model je voorhoudt, legt hiaten bloot en toont waarop je kan focussen om in de toekomst nog beter te beantwoorden aan de behoeften en verwachtingen van alle belanghebbenden.
Drie blokken
In essentie valt het nieuwe model (2020) uiteen in drie blokken: richting (waarom?), uitvoering (hoe?) en resultaten (wat?), verder uitgesplitst in 7 aandachtsgebieden.
Zeven aandachtsgebieden
In de praktijk gebruik je het model met zijn 7 aandachtsgebieden in de vorm van een vragenlijst waarbij je sterke punten en verbeterpunten van je eigen organisatie opmaakt (= EFQM-zelfevaluatie). Het EFQM-model biedt hierbij een structuur om de juiste vragen te stellen. Tegelijk biedt het ook het kader om deze oefening regelmatig te herhalen en vergelijking met andere organisaties mogelijk te maken.
Verbeterprojecten
Het doel van deze oefening is om te komen tot een (korte) lijst van verbeterprojecten en zo systematisch te werken aan een cultuur van continue kwaliteitsverbetering binnen de organisatie.
Hieronder kan je de hoofdlijnen van het EFQM 2020-model terugvinden in het Nederlands en het Engels. Het document is ook beschikbaar in 16 andere talen.
EFQM-erkenning/-certificering
Je kan als organisatie een EFQM-zelfevaluatie uitvoeren, maar je kan je ook officieel laten erkennen/certificeren via een extern assessment. Het EFQM 2020-model kent 4 erkenningsniveaus:
- Validated by EFQM
- Qualified by EFQM
- Recognized by EFQM (3 tot 7 sterren)
- EFQM Global Award
Lees meer over de erkenningsniveaus
Aanbieders van EFQM
EFQM Europe: het Europese netwerk van organisaties die met het EFQM-model werken. Het is de coördinerende kracht bij de verdere ontwikkeling van het model, bij de publicatie van materiaal, de registratie van organisaties die met het model werken en bij de begeleiding van erkenning/certificering,…
Xelyo: een Vlaams netwerk van meer dan 200 organisaties (groot en klein) die samen werken rond kwaliteit. Dit doen ze onder meer aan de hand van thematische en sectorale werkgroepen, tools en activiteiten. Xelyo biedt ook ondersteuning aan op het niveau van EFQM (training, erkenning/certificering…).